طه هدایتگر به قرآن

محفلی حقیقی در محضر طاها تا قرآن را بر جان هایمان بنشاند

طه هدایتگر به قرآن

محفلی حقیقی در محضر طاها تا قرآن را بر جان هایمان بنشاند

امام حسن عسکری علیه السلام ‏‏ اگر کسی از شما راستگو باشد و ادای امانت کند و با مردم خوش رفتار باشد، آن زمان مردم می گویند: «این، یک شیعه است.» و همین مسأله، من را شادمان می کند. //‏
طه هدایتگر به قرآن

بسم الله الرّحمان الرّحیم
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
اینجا جمع شده ایم تا به عنایت الهی یاد بگیریم که چطور قرآن بخوانیم. یاد بگیریم که چطور با قرآن و برای قرآن زندگی کنیم و در یک کلام چگونه خانه دل خود را پر کنیم از عطر قرآن و به عنایت طاها قرآن شود اولین اولویت زندگی مان.

مباحثه ؛ ارتباط دو سور ناس و فلق

شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴ ق.ظ

                            بسم الله الرحمن الرحیم

ارتباط  مفهومی بین شرور در سوره مبارکه فلق و ناس در چیست؟

هدف این پست ایجاد ارتباط بین دو سوره ، ایجاد درک عملی از دو سوره و ارائه کاربردهای عملی است ، از کجا و چگونه باید شروع کرد؟

 

۹۳/۰۲/۱۳
گردان طاها

نظرات  (۱۸)

سلام عزیز
یک چیزی که خیلی خیلی خیلی به من همیشه کمک کرده چله گرفتنه
در مورد همون غذایی که می گید خیلی دوس داریم هم کارسازه ... این که مثلا یک خوراکی که فایده چندانی نداره مثل بستنی و یا شیرینی های مصنوعی قنادی را اگر 40 روز نخوریم میلمون بهش کم می شه ...
در مورد حجاب های ظلمانی و نورانی ..اون اولی را که باید کاملا دور کنیم و اما حجاب نورانی مثل همون جانماز و یا قرآنی که یجوری بهش بسته شدیم که بدون اون نمی تونیم ، می تونیم اونو ببخشیم و هدیه کنیم
من خودم قرآنی داشتم که خیلی دوسش داشتم و جلدش را خودم با حاشیه ای تذهیب تزئین کرده بودم . چشم دوستم را گرفت ...بهش دادمش  ... و به خودم گفتم اگر به جلد قرآن انس گرفتی که به درد نمی خوره این انست و اگر به خود قرآن انس گرفتی که قرآن باز هم توی خونه داری
انشاء الله نور قرآن انیس لحظه هایمان شود

سلام خانم هاشمی عزیزم
ممنون. خیلی نکات عملی خوبی رو گفتید. یه بزرگی می فرمود که حواستون باشه ذکر خدا رو بی توجه نگید. اگر یه ذکر رو مثل اذکار در تسبیح حضرت زهرا رو باید چند بار تکرار کنید آنچنان توجهی به هر ذکر داشته باشید که هر ذکر معنا و درک جدیدی رو براتون بیاره. مثل همین که درباره ذکر الحمدالله فرمودید.
یه نکته ای که به ذهنم میاد اینه که برای پناه بردن به رب ناس بایستی جهت انس هامون رو درست تنظیم کنیم. ببین چه چیزایی رو دوست داریم. آیا علاقه ای که به لباسم٬ به خونم یا هر چیز دیگه ای دارم می تونه من رو از وظایفم دور کنه. شاید این حرف خیلی بلند به نظر برسه اما بیایم از کم شروع کنیم. مثلا یه غذایی رو خیلی دوست داریم و همیشه بیش از حد می خوریمش. خب از این به بعد تمرین کنیم که با تمام علاقمون اما به اندازه بخوریم. یا هر چیز دیگه ای...
انشاالله خدا به برکت این روز و روزهای مبارک توفیق پناهندگی به خودش رو از تمام چیزهایی که بهشون انس داریم رو بهمون بده.
سلام
شاید دلیلش این باشه که هنوز انس واقعی به انیس واقعی پیدا نکردیم ... مثل یه بچه که آغوش آرام مادر را به همه چیز ترجیح می ده و هر کجا باشه مادر را صدا می کنه باید خودمونو تو آغوش خدا بندازیم
و شاید شاید اون افقی که توی نماز باید بهش برسیم را اگر اصلاح کنیم و تمرین کنیم شکر کردن را ، به این هدف بیشتر نزدیک بشیم
شاید یک راهش این باشه که من هر شب بیام و نعمت هایی که دارم را بنویسم و لیست کنم
و شاید این که وقتی توی تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها الحمدلله می گم ، با هر الحمد یکی از نعمت ها رو بیاد بیارم ..
و شاید این که هر وقت یاد مبه هر نعمتی افتاد سجده شکر بذارم ..
و شاید ....
بسم رب ناس و فلق
ما خیلی وقت ها به خیلی چیزا پناه می بریم. مثلا به چتر وقتی که بارون میاد یا به خونه مون. گاهی آدم فکر می کنه اگر این نعمت ها رو نداشت بیشتر به درگاه خدا پناهنده می شد چون حس نیازش بیشتر بود. علت این که وقتی ما وارد خونمون می شیم٬ به جایی که بهش انس داریم و حس این رو نداریم که خدا داره به پناه می ده شاید این باشه که « ملک ناس» رو خدا ندیدیم یا حداقل درباره خونمون خدا رو مالک ندیدیم. زندگی هامون رفاه بیشتر شده و اصل اینه که بیشتر در محیط راحتتر شاکر باشیم اما نیستیم. چون هنوز ارتباط ملک ناس حقیقی رو با رفاه زندگیمون پیدا نکنیم.
اما اگر وقتی وارد خونمون می شیم با خودمون بگیم که خدا خواست که این خونه به من امنیت و راحتی بده وگرنه این طور نبود٬ این طوری انشاالله به مقام شکر می رسیم و به خدا پناهنده شیم از آنچه امنیت ما رو از بین می بره.

سلام دوستان عزیزم.

عالی بود

واقعا استفاده کردم

خدا اجرتون بده.

 

البته بنده یه سوال جدی دارم: چقدر می شه این حرف ها ی شیطان رو جدی گرفت؟ خب شیطان کارش تضعیف روحیه ست. اینو نمی گفت یه چیز دیگه می گفت. اصلا بی خیال شیطان . پس فردا میاد تو خواب ما می گه دیدی وقتتون رو با صحبت درباره خودم گرفتم و کمتر درباره قرآن صحبت کردید.
انشاالله که از شر شیطان به خدا پناه بریم.
یا علی

سلام دوستان ... خیلی خوب بود استفاده کردم

کتاب احیای تفکر اسلامی شهید مطهری خیلی قشنگ بحث عمل را بیان کرده ..این که اسلام دین عمل هست ... توصیه می کنم حتما بخونید

در مورد ظریف بودن کید شیطان حکایتی هم من شنیدم جالبه

عالمی بود که حتی وقتی شیطان را دید و شیطان بهش گفت یک قدم بیا جلو ..نرفت و بهشیطان گفت من از تو اطاعت نمی کنم تو بیا جلو ..ظاهرا در مورد مبحثی با هم بحث می کردند و یکی می خواست دیگری را شکست بده

عالم موفق میشه شیطون را شکست بده ...بعد شیطان می خنده ..عالم می گه چرا می خندی من که شکستت دادم ... شیطون می گه من می دونستم شکست می خورم اما می خواستم یک ساعت از وقت مفید یک عالم را بگیرم ..

می خوام بگم شیطون برای هر کس از راهی وارد می شه ...

خدا حفظمون کنه


فکر کنم از لوازم این پناهندگی اینه که امام زمان رو بشناسیم. چون ما علممون کافی نیست که خدا از ما چه وظیفه ای رو می خواد. پس باید رجوع به کسی کرد که می دونه. کسی که علمش از همه بیشتر است هم می شه رهبر و امام که علم زمان رو داره و می دونه خدا چی می خواد.
پس اولین قدم می شه امام شناسی.
سلام
عالی بود. ممنون. خدا کنه بریم به این سمت.
اگه آدمی این طور به خدا پناه ببره شر ها رو شناخته. نیازمندی های خودش رو دیده و خدایش رو هم شناخته. خوش به سعادتش. 
خدایا ما رو‌ از پناه برندگان به خودت قرار ده.
یه پیشنهاد: نظرتون چیه هر کس هر نمونه ای که این طوری به خدا پناهنده شده یا تو اطرافیانش دیده و یا هر طور دیگه ای فهمیده که چطوری به شکل عملی می شه به خدا پناه برد رو برای ما تعریف کنه؟ این شاید شروع خوبی باشه برای پناهندگی عملی
این سایت فایلای خیلی خوبی داره
http://www.shajaretayebeh.net/fa/pages/42
بسم الله الرحمن الرحیم
اعوذ بالله من نفسی ومن الشیطان رجیم
دوستان ببخشید که نبودیم، این مدت داشتم در رابطه با چگونه در پناه خدا قرار گرفتن فک می کردم ، متن انتهایی درس تامل برانگیز هست ، من متن رو عینا می یارم،
برای مصوینت از گناهان لازم است فرد خیرگزین باشد
برای خیر گزینی لازم است نسبت به گزینه هایی که می تواند انجام دهد احاطه داشته باشد
برای احاطه نسبت به گزینه هایی که می تواند عمل کند لازم است موقوف عمل و شرایط خود را بسنجد
برای این سنجش لازم است اولویت ها را لحاظ کند
در این صورت هر عملی به طور طبیعی از خیر بهره دارد و دلیلی برای تاخیر نمی یابد در غیر این صورت اولویت ها به هم ریخته و خیر گزینی ممکن نمی شود و برای انجام کار خیری حاصل نمی شود
 کتاب تدبر در قرآن ص 107
این جملات اشاره به پی و اساس داره ، یعنی بدون شناخت ضرورت ها ، اصل ها و بنیان ها بهره وری از قرآن برای ما چندان ممکن و میسر نیست.
دغدغه فکری من هم همین هست ، خواندن و علم داشتن جزئی ، هدف نیست ، رسالت باید عملی باشه
چند نفر از ما که بسم الله کردیم ، نشستیم اندر احوالات خودمون یه مکث کردیم و سعی کردیم ایراد شناسی کنیم و تلاش برا برطرف کردنش ، چن تامون اومدیم اصلا رذایل و محسنات اخلاقی رو بشناسیم و ببینیم چنتاشو داریم چنتاشو نداریم ؛ اینا معانی استعاذه عملی هستش
یه حکایت از یا مجیر؛
بنابراین باید ((حقیقت استعاذه )) را فهمید و تنها گفتن ((اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم )) فایده اى ندارد، استعاذه یک امر معنوى و حقیقى است که این لفظ کاشف از آنست ، والاّ اگر حقیقت نداشته باشد همین گفتن ها هم گاهى مسخره و ملعبه شیطان است که خودش به زبان طرف جارى مى کند.
نوشته اند: یکى از علماء قلم به دست گرفت تا کتابى در مصائد و وسوسه هاى شیطان بنویسد. و مردم را از فریب خوردن او آگاه کند و بترساند، در همان زمان یکى از اخیار در عالم رؤ یا و مکاشفه شیطان را مى بیند و به او مى گوید:
ملعون ، خوب فلان آقا دارد رسوایت مى کند وکیدهایت را به خلق مى رساند.
شیطان مسخره اش مى کند و مى گوید: این کتاب را به دستور خود من مى نویسد!
فرمود: چطور مى شود؟!
گفت : من در دلش وسوسه انداختم که تو عالمى علم خودت را ظاهر کن .... خودش هم متوجّه نیست و اسم کتابش را رد شیطان گذاشته ولى حقیقتش جلوه نفس و نمایش علم دادن است .
......
از این زاویه نگاه کنیم که بقیه ای که به امثال ما نگا می کنن چی می گن ، دین و مذهب چه تفاوتی در ما ایجاد کرد ، چه زیبایی هایی آفرید که جذب داشته باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۶ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۰:۴۷ مهین سادات چاوشی جلفایی
سلام. ممنون از لطف و محبتتون. انشاءالله که با هم سوره بخونیم و همگی با هم عاقبت بخیر بشیم. التماس دعا.
سلاااااام
عااااالی بود مهین السادات عزیز چاوشی
خیلی جالب بود.
خدا رو شاکرم. خیلی هم شاکرم و خوشحال به خاطر گردان طه و عزیزانی که باهاشون اینجا آشنا شدم و در واقع عزیز دلم شدند.
 از وقتی این دو سوره مبارک رو اینجا می خونم اصلا یه طور دیگه شدم. خیلی انس بهتری دارم به این دو سوره. ممنون خدا. ممنون عزیزان خدا.
یا علی تا انشاالله بقیه سوره ها رو هم با هم بخونیم انشاالله
۱۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۹:۴۳ مهین سادات چاوشی
سلام. نمیدونم چرا ولی احساس میکنم شرور ذکر شده در سوره ی فلق در لایه زیرتری از شرور ذکر شده در شوره ی ناس قرار دارد. مثلا یک وقتی هست که خیلی از مسائل رو انسان در درون خودش مورد توجه قرار نمیده و دچار شرور ذکر شده در سوره ی فلق میشه خدای ناکرده که از آن باید به رب فلق پناه ببره ولی یه زمانی هم هست بعد از ناحیه ی"ناس" شروری وجود داره که انسان ممکنه حتی اونهارو نفهمه چه برسه که بتونه دفع کنه و از شر اونها هم باید به رب ناس و ملک ناس و اله ناس پناه برد. به هر حال گرفتار هر یک از شرور شدن گرفتاری بسیار عظیمی هست که راه نجات و یا پیشگیری از آنها پناه بردن به خداوند متعال است. توی سوره ی فلق ممکنه حس دانه ای زیر خاک رو داشته باشی که  در تاریکی محض قرار داره نه راه پس داره نه راه پیش احساس گرفتارشدن در زیر خاک رو داره و از دل تاریکی فریاد میزنه و "رب فلق" رو میخونه اون کسی که "فالق حب و نوی" هست اون کسی که خارج کننده ی یونس علیه السلام از بطن حوت هست رو میخونه. ولی یه موقع هست که احساس زیر خاک بودن رو نداری بلکه در روی زمین و در ارتباط با تعاملات و رابطه های خودت با اطرافیان و در صدر خودت هم گاهی احساس کدورت میکنی و دلواپسی احساس میکنی که انگار خطرات و یا شروری هست که تو ازاونها مطلع نیستی و یا کلا از عدم آگاهی نسبت به اینکه "فردا چه میشود" رنج میبری و از دست آدمهای اطرافت احساس روح و ریحان و امنیت و آرامش نمیکنی اون وقت که که میگی خدایا  پناه میبرم به تو...اعوذ برب الناس ملک الناس اله الناس او که ناصیه ی همه به دست اوست او که اگر بخواد به زکریا سلام الله علیه در پیری یحیی سلام الله علیه رو اعطا میکنه او که میفرماید "کذلک هو علی هین..." او که "اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون" . به عبارت دیگر در سوره ی فلق حاچت فرد جاجتمند در درجه ی اول و آخر ممکنه "فقط" نجات باشه از فلق، از زیر خاک... ولی در سوره ی ناس، فرد، حاجات دیگه ای داره، حاجاتی مربوط به دنیاش، مربوط به عقباش، مربوط به سلامتی پدر و مادرش، مربوط به موفقیت شغلی و اقتصادیش . چیزهای دیگه. و به بیانی، سوره ی فلق بسیار شاید مرتبط به وضعیت اورژانس و اضطرار هست که فرد بسیار مضطر هست، مثل ذکر "عن من یجیب میمونه یه جوری" ولی سوره ی ناس این حالت رو نداره در معاملات روزمره در یه برهه ای شاید شاید هم نه همیشه این حس رو داره که باید پناه ببره گرچه برای سوره ی فلق هم دادم باید پناه ببره تا به فلق گرفتار نشه تا درمونده ی وامونده نشه. هر دوتای سوره ها کنار هم عالی هستند به اضافه ی سوره ی توحید که مربوط به نحوه ی نگاه که خداوند متعال هست و سوره ی کافرون که بیانیه ی فرد مسلمان با افراد کافر هست و این چهار سوره یک پکیج کامل در کنار هم تشکیل میدن که گفته شده چهار قل بخونیم به خودمون فوت کنیم. من که خیلی دوستشون درام هر چهار تا سوره رو، امیدوارم از اهل این چهار تا سوره بشیم هممون به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام خیلی نگاه زیبایی بود ... استفاده کردم
فکر کنم تفاوت شرور در سوره رو با توجه به درکی که از کل سوره هم داریم بتونیم بگیم.
مثلا قل در سوره فلق حرف از حرکت می زنه و قل در سوره ناس حرف از عدم تاخیر در وظیفه داره.
خب پس شرور در سوره هم می شه این طور بررسی کرد که شر در سوره فلق موانع حرکت و شر در سوره ناس از تاخیر حرف می زنه.
اگرچه اینها از هم جدا نیستند. انسان در دفع هر شری می تواند مبتلا به شر وسواس خناس شود. یعنی یکی متوجه شر های سوره فلق می شود و می فهمد که باید به خدا پناه برد اما اگر شخص در دفع این شر ها ممکنه تاخیر کنه و شر وسواس خناس دامنگیرش شود و انسان از حرکت باز بمونه.
انشاالله که درست باشه.
سلام
به به خانم هاشمی٬ ممنون.
سلام دوستان
 در سوره فلق خداوند فرمود من شر ما خلق ...  انس و جن  در سوره ناس هر دو از مخلوقاتند ومی توانند شر باشند .. در سوره فلق شرور بیرونی مطرح شده و در سوره ناس شروری که در دل انسان رخنه می کنند که همان وسوسه ها است ..
برای دفع سحر ساحران می توان از طریق پناه بردن به خداوند ، استعاذه و توکل و دعا و صدقه ، از توطئه ها نجات یافت (تفسیر نور)
 تا خداوند نخواهد کسی به ما ضرری نمی تواند برساند ... و ما هم بضارین به من احد الا باذن الله ( 163 بقره )
برای مقابله با حسد حسودان ، نعمت هایی که داریم را به بقیه علنی نگوییم ... یکی از آقایون می گفتند : همین که یک نفر بگوید خوش به حالت باعث چشم خوردن می شود ... در جوای زندگیت چطور است ؟ همسرت و فرزندانت خوبند ؟ بگوییم الحمد لله ...بیان جزئیات و این که همسرم چنین است و چنان است در وجود کسی که در برابر حسد برای قلبش مانعی نساخته و تمرین نکرده باعث حسادت و سپس چشم خوردن تو می شود ...



ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی