طه هدایتگر به قرآن

محفلی حقیقی در محضر طاها تا قرآن را بر جان هایمان بنشاند

طه هدایتگر به قرآن

محفلی حقیقی در محضر طاها تا قرآن را بر جان هایمان بنشاند

امام حسن عسکری علیه السلام ‏‏ اگر کسی از شما راستگو باشد و ادای امانت کند و با مردم خوش رفتار باشد، آن زمان مردم می گویند: «این، یک شیعه است.» و همین مسأله، من را شادمان می کند. //‏
طه هدایتگر به قرآن

بسم الله الرّحمان الرّحیم
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
اینجا جمع شده ایم تا به عنایت الهی یاد بگیریم که چطور قرآن بخوانیم. یاد بگیریم که چطور با قرآن و برای قرآن زندگی کنیم و در یک کلام چگونه خانه دل خود را پر کنیم از عطر قرآن و به عنایت طاها قرآن شود اولین اولویت زندگی مان.

روش های قرآن خواندن در چند دقیقه

سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷ ب.ظ

به نام خدا 

و سلامی دوباره

یکی از مشکلات زندگی ما این است که نوعاً یک روش قرآن خواندن بیشتر نمی دانیم که آن هم به این صورت است که گاهی زمان خالی پیدا می کنیم، وضو می گیریم و رو به قبله، به خواندن قرآن می پردازیم که در همین حین، مشکلی یا گرفتاری یا کاری پیش می آید. به طور کلی یک تعریف بیشتر از قرآن خواندن نداریم که همین ارتباط ما را با قرآن محدود کرده است.

در این بین روش های زیادی برای ارتباط با قرآن وجود دارد:

۱-یک روش آن است که هر روز صبح یک آیه را بخوانیم و در طول روز (به جای اندیشیدن به خطوراتی که به ذهنمان می آید و فایده ای هم ندارد) در آن آیه تأمل کنیم.

۲-روش دیگر«قرآن گذری» است؛ به این صورت که در حین انجام کار اگر به کتاب قرآن برخورد کردیم، به راحتی از کنار آن رد نشویم و خود را مهمان قرآن کرده و آیه ای را به عنوان آیه تهیت از آن بخوانیم. یعنی همانند وقتی که در برخورد با عالِمی، فرصت با او بودن را غنیمت شمرده و از او نکته و اندرزی مطالبه می کنیم و می خواهیم ما را موعظه ای بنماید، در ارتباط با قرآن نیز باید چنین رفتاری داشت.

۳-در هنگام خستگی می توان سوره ای را که قبلا خوانده ایم، انتخاب کرده و با ذهنیتی که از سوره داریم، به لمس آیات آن بپردازیم و اگر ذهنیتی نداریم آیه اول را خوانده در آن تأمل کنیم و سپس با توجه به آن آیه سایر سوره را لمس کنیم.

۴-در صورتی که مایل به ختم قرآن هستیم، ولی زمانی محدود برای انجام این کار داریم، می توانیم آیه اول تمام سوره ها را خوانده و با این کار با اسم سوره ها وآیه اول آن ها آشنا شویم.

بنابراین درست است که قرآن یک کتاب است؛ اما اگر باور داشته باشیم که زنده است و کنار ماست، راحت می رویم سراغش، بنا را می گذاریم بر دوست شدن با او و مأنوس شدن با کلامش، این گونه که با خود همراهش می کنیم، قرآن شخصی برای خود تدارک می بینم، برخی جاهایش را که برایمان جذاب بوده را با رنگ های مشخص برجسته می کنیم، با او حرف می زنیم، نمازهایمان را معطر به سوره های مختلفش می کنیم، موقع بیداری به او سلام می دهیم، شب در محضر او خود را محاسبه می کنیم، قبل از خواب از او اذن می گیریم. گاهی وقت ها هوای بسم الله سوره ها به سرمان می زند، گاهی انتهایی ترین آیات هر سوره، گاهی حوامیم، گاهی حامدات و گاهی هم مسبحات. حتی نام فرزندمان را هم به قرآن می سپاریم که برایمان انتخاب کند.

با این وجود برای ارتباط با قرآن و استفاده از آن می توان به صورت خلاقانه و مبتکرانه از انواع روش های متفاوت استفاده نمود و با آن انس برقرار کرد همانطور که در شب امتحان به هرروشی برای فهم جزوات و استفاده از آنها متوسل می شویم.


منبع: نشریه کاشف

۹۳/۰۱/۱۹
گردان طاها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی