طه هدایتگر به قرآن

محفلی حقیقی در محضر طاها تا قرآن را بر جان هایمان بنشاند

طه هدایتگر به قرآن

محفلی حقیقی در محضر طاها تا قرآن را بر جان هایمان بنشاند

امام حسن عسکری علیه السلام ‏‏ اگر کسی از شما راستگو باشد و ادای امانت کند و با مردم خوش رفتار باشد، آن زمان مردم می گویند: «این، یک شیعه است.» و همین مسأله، من را شادمان می کند. //‏
طه هدایتگر به قرآن

بسم الله الرّحمان الرّحیم
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
اینجا جمع شده ایم تا به عنایت الهی یاد بگیریم که چطور قرآن بخوانیم. یاد بگیریم که چطور با قرآن و برای قرآن زندگی کنیم و در یک کلام چگونه خانه دل خود را پر کنیم از عطر قرآن و به عنایت طاها قرآن شود اولین اولویت زندگی مان.

دل به دریا زن

پنجشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۱۹ ب.ظ

تقدیم به موسای عالم

 

قرن ها می گذرد از زمانی که نازنین مادری به دریا فکند دلش را؛ چرا که بر دلش وحی شد که مکن دل دل ای دل، بزن دل به دریا که یارست دلدارتدل رهسپار دریا شد و دلدار، او را سپرد به بی دل. بی دلی که گمان داشت سلطان عالم است اما او حتی سلطان دلش هم نبود و این گونه محبت موسای دل ها در سینه اش جای گرفت.[1]دل در سینه بی دل جای گرفت اما همچنان مادر اشک ریزد که نشود هرگز، هرگز نشود جدایی بین من و دل ، الهی ورافتد نشان جدایی. و به زودی مادر به محفلی ره یافت که شاه نشینش نازنین پسرش بود و این گونه دلدار روشنی بخشید به دل مادرو ورافتاد نشان جدایی[2].

 

پی نوشت:

1-آمدیم و دلمان را زدیم به دریا تا انشالله خداوند این دل طوفان زده را به ساحل امن خودش پناه دهد. دعا کنیم تا قبول باشد.

2-از آن جایی که ایام شهادت حضرت زهرا رو پیش رو داریم و یکی از اعضای گردان نیز راهی کربلا هستند، به منظور آمادگی گردان برای شروع کار تا هفته آتی (جمعه) سوره مبارکه فجر را بخوانیم و برای هفته بعد به سوره مبارکه فلق بپردازیم. انشاالله که قبول باشد. (صوت سوره فجر در سربرگ "آموزش تدبر در قرآن" گذاشته شده است.)

 کلیپ سوره فجر

 


[1]  طه: أَنِ اقْذِفِیهِ فِی التَّابُوتِ فَاقْذِفِیهِ فِی الْیَمِّ فَلْیُلْقِهِ الْیَمُّ بِالسَّاحِلِ یَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّی وَعَدُوٌّ لَّهُ وَأَلْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّةً مِّنِّی وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَیْنِی ﴿۳۹

که او را در صندوقچه‏اى بگذار سپس در دریایش افکن تا دریا [=رود نیل] او را به کرانه اندازد [و] دشمن من و دشمن وى او را برگیرد و مهرى از خودم بر تو افکندم تا زیر نظر من پرورش یابى (۳۹)

[2]  طه:إِذْ تَمْشِی أُخْتُکَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى مَن یَکْفُلُهُ فَرَجَعْنَاکَ إِلَى أُمِّکَ کَیْ تَقَرَّ عَیْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ وَقَتَلْتَ نَفْسًا فَنَجَّیْنَاکَ مِنَ الْغَمِّ وَفَتَنَّاکَ فُتُونًا فَلَبِثْتَ سِنِینَ فِی أَهْلِ مَدْیَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَى قَدَرٍ یَا مُوسَى ﴿۴۰

آنگاه که خواهر تو می ‏رفت و می ‏گفت آیا شما را بر کسى که عهده‏دار او گردد دلالت کنم پس تو را به سوى مادرت بازگردانیدیم تا دیده‏اش روشن شود و غم نخورد و [سپس] شخصى را کشتى و [ما] تو را از اندوه رهانیدیم و تو را بارها آزمودیم و سالى چند در میان اهل مدین ماندى سپس اى موسى در زمان مقدر [و مقتضى] آمدى (۴۰)

۹۲/۱۲/۲۲
گردان طاها

نظرات  (۳۴)

سلاااااااااااااااااااااااااااااام محبوبه خانم
خیلی خوشحالم از دیدنتون. ممنون.
صوت جلسات رو اگر خواستید از سربرگ های بالایی وبلاگ بردارید.
لطفا تو مطلب : تدبر یعنی چه؟" هم ساعت و روز پیشنهادیتون رو بگید.
یا علی
۰۷ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۲۳ مجبوبه سلیمانی
به نام اوکه مقلب القلوب است
سلام به همه دوستان
سال نومبارک انشاالله که سالی باشه پرازخیروبرکت ومانوس باکوثرهستی
اومدم که گردان محمد رسول الله رو ببینم تا ازمطالبش استفاده کنم که چشمم به این قسمت افتاد وچقدر می تونی انسان رو خوشحال کنه که همچین فرصتی برای هرکسی که بخوادبهره ایی به این روش ازقرآن ببره فراهم شده خداروشکر وخداخیربده بانی این فرصت رو وانشاالله توفیق شامل حالم بشه
ودراین محفل آسمونی شرکت کنم.خانم احمدیان عزیزمنم موافقم باسوره های مبارکه فلق وناس.
یاحق

سلام به همگی
پیر مرادیان بابا. خدا خیرت بده. از وقتی تقسیم بندی سوره ات به چهار قسمت رو دیدم تو کفه شم. رفتم صوت سوره فجر رو گوش دادم دیدم تو اونم چنین اشاره ای نیست. 
این فهم دسته بندی سوره نکته بسیار مهمیه که در فهم سوره خیلی کمک می کنه.
ممنون
یا علی
سلام به همه عزیزان
انشاالله سال قرآنی در عنایت حضرت طاها رو در پیش داشته باشیم.
یا علی
سلاااااااااااااااااااااااااام خانم برومند
ممنون که به جمع ما اومدید.
لطفا بازم بیایید.
خیلی نکات خوبی بود. واقعا استفاده کردیم.
یا علی

سلام بر دوستان عزیز

خدا قوت به این همت

قرآن خوندن در از راه دور خیلی توفیق می خواد

انشاء الله همه کشورمون نه همه کره زمین نه همه هستی کلاس قرآن بشه

بنظر من سوره فجر سوره رشد عقله. البته رشد عقلی برای ذی حجر.

ذی حجر کسیه که حدود و خط چینها رو می شناسه و در حرکت فراتر از حدود نمی ره . یعنی از روی عمل به نبایدهایی که می دونه به بایدها می رسه. این نکته خیلی مهمیه که ذی حجر هیچ وقت پاشو از حدود فرارت نمی زاره و کاری رو نمی دونه در حدود هست یا نه انجام نمی ده و به همین دلیل به تشخیص می رسه. مسیر فهمیدن از عمل به دانسته ها می گذره. همینه که ذی حجر رو لایق می گنه تا نفس مطمئنه امامتشو به عهده بگیره تا او داخل در عباد خدا بشه.

الحق که این سوره سوره امام حسینه

تلاوت علی الدوام این سوره در نماز صبح فرد رو هم نشین آقا در بهشت می کنه. از امام صادقه.

به امید این رشد و آگاهی صلوات

موفق باشید

خدانگهدار

یک کلیپ اینجا هست از آقای رجبعلی 
http://www.aparat.com/v/0hd5q
در رابطه با سوره فجر و ذی حجر است.
یا علی
در محضر المیزان و کلام مبارک علامه طباطبایی

در این سوره تعلق به دنیا بدان جهت که طغیان و کفران به دنبال دارد، مذمت شده، و اهل دنیا را به شدیدترین عذاب دنیا و آخرت تهدید نموده، روشن مى‏سازد که انسان به خاطر کوتاه فکریش خیال مى‏کند اگر خدا به او نعمتى داده به خاطر آن است که نزد خدا کرامت و احترامى دارد، و آنکه مبتلا به فقر و فقدان است، به خاطر این است که در درگاه خدا خوار و بى‏مقدار است، ولى به خاطر پندار غلطش هر فساد و طغیانى را مرتکب مى‏شود، و آن پندار غلط را روپوش و رفوى خطاهاى خود مى‏کند، و دومى هم به خاطر آن پندار غلطش کفر مى‏گوید (و به هر ذلتى تن مى‏دهد) و حال آنکه امر بر او مشتبه شده، بلکه اگر قدرت و ثروت دارد و اگر مبتلا به فقر و تنگى معاش است، همه به منظور امتحان الهى است، تا روشن کند چه چیز از دنیایش براى آخرتش از پیش مى‏فرستد.
پس قضیه به آن صورت که انسان توهم مى‏کند و به زبان هم جارى مى‏سازد نیست، بلکه به صورتى است که به زودى در قیامت که حساب و جزا به پا مى‏شود، روشن مى‏سازد که آنچه به او رسید چه فقر و ناتوانى و چه ثروت و قدرت همه امتحان بود، که او مى‏توانست از دنیایش براى آخرتش گرفته، از پیش بفرستد، ولى نفرستاد، و عذاب آخرت را بر ثوابش ترجیح داد، پس از میان همه مردم دنیا کسى به سعادت زندگى آخرت نمى‏رسد، مگر نفس مطمئنه و کسى که دلش به پروردگارش گرم است و تسلیم امر او است، و در نتیجه بادهاى کننده گرفتاریها، او را از جاى نمى‏کند، و در او تغییر حالت پدید نمى‏آورد، و اگر ثروتمند شد طغیان نمى‏کند و اگر فقیر شد کفران نمى‏ورزد، و سوره مورد بحث به شهادت سیاق آیاتش در مکه نازل شده.

به شکرانه اش صلوات
سلام به بزرگواران
در اینجا لازم می دونم در ابتدای کار این رو ذکر کنم که مبنای کار در جزوه مقدمات تدبر که خدمت دوستان ایمیل شده است براساس دو کتاب ارزشمند المیزان و التحقیق می باشد. 
کتاب المیزان نوشته علامه طباطبایی و کتاب التحقیق که معنای واژگان از آن برداشت می شود نوشته علامه مصطفوی می باشد.
این نکات صرف آشنایی بیشتر با جزوه است وگرنه به معنای محدودیت در کار نیست و در میان کار هر یک از عزیزان نکات مورد توجه از هر منبع معتبر قرآنی که صلاح دونستند رو بفرمایند.
یا علی
۲۴ اسفند ۹۲ ، ۰۹:۵۴ پیرمرادیان

سلام دوستان

با عرض معذرت بابت غیبت شب گذشته!!!!!!!!!

کاملا با پیشنهادات خانم احمدیان موافقم

نظر به اینکه خانم احمدیان تا جمعه وقت دادند و من ان شاالله اگه خدا بخواد سفری در پیش دارم که از همه دوستان هم التماس دعا دارم ، من تا اونجا که بتونم  قبل سفرم کار رو پیگیری و بعد از اون هم ان شاالله با شما هماهنگ می شم.

از تلاش ها و پیگیری های همه دوستان به خصوص جدیت و تلاش خانم احمدیان در این زمینه کمال تشکر را دارم. خدا اجرتون بده.

برای همه دوستان آروزی موفقیت رو دارم  و ملتمس دعای خیر همگی تون هستم .

علی یارت
بله حل شد.خیلی ممنون.
یا علی
ببیندید شما الان رفتید روی تصویر و راست کلیک کردید درسته ؟
بعد چند تا گزینه می آید که یکیش اینه: open image in new tab
این رو انتخاب کنید. صفحه ای که صوت ها در آن هست میاد.
اگر نشد نشانی اینه :
http://ahlebaytschool.ir/post/Tadabor%20dar%20Sooreh%20Fajr
چون نامرتب می شد این طوری با تصویر گذاشتم.
اگر درست شد بفرمایید.
یا علی
خواهش میکنم. از شما هم ممنون به خاطر زحماتتون. اجرکم عندالله
زمانش مناسبه فقط نمیشه روی اون صوتهایی که گذاشتین کلیک کرد.
به به سلام علیکم خانم فرج پور
معرفی می کنم خدمت بزرگواران خانم زینب فرج پور رو. ایشون زیست خونده  اند و از استان آدربایجان غربی در خدمتشان هستیم.
ممنون خانم فرج پور که تشریف آوردید.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
ایام شهادت حضرت زهرا(س) رو  به همه تسلیت میگم.و انشالله که عنایت های خانم فاطمه زهرا(س) تو این راه شامل حالمون بشه.

من هم با سوره های ناس و فلق موافق هستم.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

انشاالله اگر بچه ها موافق باشن در هفته های آتی و مطالب بعدی به سراغ جزوه مقدمات تدبر می ریم که با همین سوره های کوچک مانند ناس و فلق شروع شده اند اما برای شروع اجازه بدید با توجه به فرمایش خانم پیرمرادیان برای روشن شدن موتورمون کمی در خدمت سوره مبارکه فجر باشیم.
ایام ، ایام شهادت خانم حضرت زهرا است. انشاالله به نیت آمادگی برای عزاداری در محضر ایشون کمی سر سفره اباعبدالله در محضر سوره مبارکه فجر بنشینیم.
چند صوت سخنرانی (آقای چیت چیان) با این موضوع پایین متن قرار می دهم انشاالله.
فکر کنم زمان برای مطالعه این سوره تا هفته آینده (جمعه) مناسب باشه. 
می بخشید رهرو ی عزیز رو معرفی نکردم. 
ایشون یه وبلاگ دارن به نشانی http://salehat.blog.ir/
به مسائل زنان درش پرداخته شده است. با اجازه شان می ذارم در پیوندهای وبلاگ خودمون.

راستی منم با سوره ناس یا فلق موافقم.
یا علی
خانم یعقوبی هم پیام دادند که با سوره های کوچک و سوره هایی که در طول روز باهاشون بیشتر انس داریم موافقن. دسترسی به اینترنت نداشتند.
پس سوره ناس و فلق گویا برای شروع خوبن.
خانم مژگان یعقوبی عزیز هم نماینده استان همدان هستند. از اون بچه های باصفای روزگارن.
سلام خانم سامت
ممنون قدم رنجه فرمودید. خانم پیرمرادیان معرفی می کنم خدمتتان خانم محدثه سامت رو . ایشون فیزیک خوندند. شخصیت بسیار عالی و با پشتکاری دارند و بسیار منظم اند. در کل وقتی وارد کاری می شن کامل انجامش می دن.
خانم سامت جان ایشون هم خانم رقیه پیرمرادیان نازنین ما هستند. هم رشته منند. آبیاری خونده اند. نماینده استان اصفهان هستند.
ممنون خانم پیرمرادیان از این همه شور و نشاط. 
انشاالله هر چه سریعتر سوره تعیین شود تا ادامه بدیم.
بزرگواران لطفا سریعتر تشریف بیارید. به هر حال اول کار است و ما هم در امر کار مجازی خیلی با سابقه نیستیم. پی ابتدای کار بالا و پایین داریم. اما انشاالله به حق حضرت زهرا این جریان به حقیقت کوثر متصل شود و ادامه یابد.

خیر !!!!!1

انگار علی رقم قرارمون امشب کسی اینجا نیست!!!!!!!!!!!!!

سلام دوست عزیز

سوره های ناس و فلق هم خیلی خوبه

هم از این جهت که به قول دوستمون توی زندگی روزمره بیشتر باهاش انس داریم

و هم اینکه برای شروع کار بهتره  سوره های کوچک  باشه که بهتر روند کارو نتیجه مشخص بشه

بقیه دوستان نظری ندارند؟

 

۲۳ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۵۴ پیرمرادیان

قسم های ابتدایی این سوره در واقع قسم به چهارده معصوم پاک در قالب پنج سوگند بیدادگر به امور پنج گانه است .

قسم به چیزاهایی  که از اهمیت بالایی برخوردارند

 

سلام دوستان

من موافقم با کار کردن روی سوره های ناس و فلق

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها رو تسلیت میگم خدمتتون

انشاالله که خودشون یاورمون هستن در مسیر

التماس دعا

۲۳ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۲۸ پیرمرادیان

سلام دوستان

بنا به قراری که گذاشته بودیم قرار شد سوره فجر رو کار کنیم

در ابتدا آن چیزی که در مورد این سوره دیدم این هستش که می توان مباحث این سوره را به 4 بخش کلی تقسیم کرد:

در بخش اول این سوره به سوگندهای متعددی که در نوع خود بی سابقه است برخورد می کنیم.

در بخش بعدی این سوره به شماری از اقوام طغیانگر پیشین مانند قوم عاد و ثمود و فرعون و انتقام شدید خداوند از آنان اشاره شده است.

در سومین بخش این سوره ، به تناسب آیات پیشین به امتحان و آزمایش انسان به صورت مختصر اشاره کرده و کوتاهی او دراعمال خیر را به باد انتقاد می گیرد.

در آخرین بخش این سوره مسأله معاد و سرنوشت مجرمان و کافران، و همچنین پاداش عظیم مؤمنانی که صاحب نقوس مطمئنه هستند، مورد بررسی قرار می گیرد.

.

۲۳ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۱۹ پیرمرادیان

سلام

شهادت بانوی دوعالم حضرت زهرا به همه دوستان و محبانش تسلیت.

اللّهمّ صلّ علی فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها و السّرّ المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک

ممنون رهرو جان
اعمال شد.
یا علی
سلام
حرکتتان پر برکت

اگر آیات رو همراه با ترجمه ابتدای توضیح بگذارید خیلی بهتر میشه
به مناسبت شهادت حضرت زهرا

آخر چه کردی با دل مادر؟ 

آخر چه کردی با دل ما، در

اشک مرا امشب در آورده است

این واژه ها: دیوار، زهرا، در

حیدر، در ِ خانه،  در ِخیبر 

 در ذهن خود داریم در تا در

روشن شد آتش زیر پایش تا

روشن کند تکلیف خود را در

آهسته زد بر آن نبی، این بار

واشد به ضرب محکم پا، در

حیدر پس از آن فاجعه با بغض

حرف دو پهلو می زند با در
***

علیرضا قنبری

نظرتون دریاره سوره هایی مثل ناس و فلق چیه که به نظر میاد در طول روز باهاشون بیشتر انس داریم؟
راستی هر یک از دوستاتون رو هم به وبلاگ دعوت کنید تا از برکت وجودشون بهره مند شویم.
یا علی
بزرگواران پیشنهاد بدید که چطوری کار رو شروع کنیم.
سلام خانم پیرمرادیان عزیزم
به برکت وجود شما و بچه ها این کار شروع شد. شوق شماها به قرآن منشا این کار بود.
اجر شماها هم با حضرت زهرا

سلام خانم احمدیان

از زحماتتون در این زمینه متشکرم

اجرتون با فاطمه زهرا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی