مباحثه دوم/ سوره ناس
بسم رب ناس
با صلواتی بر محمد و آل محمد
نقش اعتقاد به رب، ملک و اله در مصونیت انسان از انحرافات چیست؟
خواندن این سوره چه مهارت هایی رو در انسان فعال می کند؟
بسم رب ناس
با صلواتی بر محمد و آل محمد
نقش اعتقاد به رب، ملک و اله در مصونیت انسان از انحرافات چیست؟
خواندن این سوره چه مهارت هایی رو در انسان فعال می کند؟
با خواندن این دو سوره و نشستن آن در جان انسان ، توقف های ما به حرکت تبدیل می شود و در انجام کارهای نیک تأخیر را به هیچ وجه جایز نمی دانیم و به این ترتیب می توانیم با عنایت خدا موانع ظهور را برداریم و زمینه را برای تشریف فرمایی حضرت صاحب عج برداریم ...انشاء الله
اگر انسان اعتقاد به وجود مدبری داشته باشد که نواقص او را برطرف می کند وبه سمت کمال سوق می دهد و اعتقاد به ملکی داشته باشد که قدرتش بر همه قدرت ها احاطه دارد و خیر و شر او را بهتر می شناسد و اعتقاد به الهی داشته باشد وبا او انس بگیرد در هر پیشامد به رب و ملک و اله واقعی پناه می برد و از انحرافات مصون می شود ولی پناه بردن به کسی که خود نواقصی دارد و قدرتمند نیست و برای پرستش شایسته نیست انسان را در جاده انحراف پیش می برد .
گامهای شیطان
اول ، کفر و شرک
اگر نشد ، بدعت مثل قوم موسی که گوساله پرست شدند
اگر نشد : کبائر مثل دروغ و غیبت و زنا و ربا
اگر این کید هم اثر نکرد صغایر یعنی گناهان کوچک مثل حرف لغو و نگاه به نامحرم ..
اگر نشد ،اشتغال به مباحات ، بجای واجبات مثل ترجیح دادن چیزی بر نماز اول وقت
و اگر باز هم نشد : عبادات سبک نسبت به عبادت سنگین : مثل نماز آخرو وقت و فرادا و بدون اذان و اقامه
عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ
قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت
......
آقای قاضی ، همیشه می فرمودند در این طریق استاد نصف راه است ، هر کس استاد رو یافت نصف مسیر رو فی النفسه رفت.
إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ : أَسْلِمْ
قَالَ : أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ (بقره /۱۳۱)
[ و یاد کنید ] هنگامی که پروردگارش به او فرمود : تسلیم باش.
گفت : به پروردگار جهانیان تسلیم شدم.
سلام دوستان منم هنوز هستم.
نرفتم ها!!!!!!!!!
میام سر می زنم از این خان گسترده شده انشاالله یه بهره ای می برم و میرم .
وای خانم مهین سادات چقدر خوب گفتید.
واقعا به نظرم کلیت کاربردی این سوره همینه که در برابر مردم به خدا پناه ببر. هر چی کشیدی سکوت کن و بگو خدایی هست .( اعوذبالله )
البته به نظرم نه ظلم فاحش ببینی و هیچی نگی بگی خدایی هست، اگه اینطوره پس چرا گفتند هیهات منا الذلة؟؟؟؟ کما اینکه آیه داریم
لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنـَتِ واَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتـَبَ والمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ واَنزَلنَا الحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ ومَنـَفِعُ لِلنّاسِ ولِیَعلَمَ اللّهُ مَن یَنصُرُهُ ورُسُلَهُ بِالغَیبِ اِنَّ اللّهَ قَویُّ عَزیز;(حدید،25)
از آیه مذکور بر میآید که خداوند متعال پذیرش ظلم از ناحیه انسان را سرزنش کرده و تأکید میکند که انسان در برابر بیعدالتی و ظلم نباید ساکت شود)
اماااااااااااااااااااااااا این که واسه اون کشیدن از دست مردم فرمودید نفرین نمی کنه می ترسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟............
سلام
تعارف اومد ونیومد داره ، گفتید بیا نظر بده ، حالا من دست بردار نیستم . ببخشید دیگه. ؟!!
در سوره چرا میگه قل (ابراز کن ) مگه بدون اون نمیشه پناه برد ؟ یعنی برای پیشگیری از ورود خناس به صدوره ؟
یا واسه اینه که نسبت به ناس بی تفاوت نباشیمه ؟ (امر به معروف و... ) هر چی هست خیلی زیباست ، ابراز کنی باز ابراز کنی ....
و همش احساس امنیت کنی .
ولی نمیدونم بهترین راه ابراز چیه ؟ عمل کردنه ؟
یه سؤال دیگه : آیا هر چی شرهست در سوره ناس وفلق گفته ودیگه شری باقی نمیمونه ؟
ولی شرها با همه بدیهاشون گاهی نفعی هم دارند !! مثلآ با بودن آ نهاست که ما میتونیم به بهترین پناهگاه راه پیدا کنیم .وباعث میشن
به نیازهای واقعیمون توجه کنیم .از این شرها میشه سماجت در انجام کار وتلاش زیاد و ناامید نشدن راهم یاد گرفت .
هی وسوسه میشم سؤالی دیگه بپرسم !!!! وسوسه ها ی خوب وبد را چطوری تشخیص بدیم ؟
سلام بر پناه برندگان به رب الناس
با اجازه سروران وعذرخواهی ،نکاتی می نویسم که نمی دونم درسته یا نه ؟
این سوره به ما میگه ما رب داریم ، ملک داریم واله . خناسی است که ممکنه ما اونو نبینیم ولی
تا صدور ما هم میتونه نفوذ کنه .برای چی نفوذ کنه ؟ برای شر بپا کردن . حالا چه شری ؟ این برمیگرده
به زیر سؤال بردن رب و ملک و اله ما . که ما رب خودمون را اشتباهی بگیریم یا ملک ما غیر خدا باشه .و
دچار وسوسه بشیم و اله خودمون را اشتباه بگیریم . خلاصه ناس باید انیس خودشو درست بشناسه و
برای اینکار باید فقط او را تکیه گاه قرار بده .
سلام
دوستان من رو ببخشید، من اون چیزایی رو که در مورد این سوره خوندم و شنیدم رو میگذارم. شما اشکالات کلام بنده رو بهم بگید. از اینکه تو جمعتون من رو راه دادید ممنونم.
یه نکته ای که خیلی جای تامل داره این هستش که خدا در ابتدای این سوره به پیامبرش می فرماید که پیامبر اعلام کن با اینکه من پیغمبر هستم و معصوم هستم اما باید به خدا پناه ببرم، پس ما که تکلیفمان معلومه که چقدر باید به خدا پناه ببریم.
دوم اینکه تو ی سوره فلق ما از تمام شرور به یک صفت خدا پناه می بردیم( قل اعوذ برب الفلق)
اما در سوره ناس ما به سه صفت خدا پناه می بریم(برب الناس، ملک الناس، اله الناس)
آقای قرائتی برای تفسیر این سوره عنوان می کنند که علت این هستش که اونجا در سوره فلق شرور بیرونی بودند اما در این سوره ناس شرور مربوط هستش به قلب و روح و فکر و مساله فرهنگی اعتقادی. صدور الناس، سینه مردم است و مساله اعتقادی است.
من این تعبیر آقای قرائتی رو می گذارم که گفتند:
همه بدی ها یک کفه، بدی اعتقاد هم یک کفه.یعنی همه بلاها، اگر افتاد توی چاه ،با یک نخ رب الفلق می کشیم بیرون ، اما اگر وسوسه در فکر و اعتقاد افتاد با سه طناب باید بکشیم بیرون . رب الناس، ملک الناس، اله الناس.
این نکته اهمیت مساله فکر و وسوسه های فکری رو می رسونه.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد
با سلام خدمت دوستان عزیز. میخواستم اگه به من حقیر اجازه بدید برای این سوره من با یه مختصری شروع کننده مباحثه باشم:
اول این که در فضیلت قرائت این سوره و سوره فلق روایات متعددی وارد شده است. از جمله اینکه درحدیثى مى خوانیم که : پـیـغـمـبـراکـرم (ص) شدیدا بیمار شد, جبرئیل و میکائیل (دوفرشته بزرگ خدا) نزد او آمدند, جبرئیل نزد سر پیامبر نشست و میکائیل نزد پاى او, جبرئیل سوره (فلق) را تلاوت کرد, و پیغمبر را با آن در پناه خدا قرار داد, ومیکائیل سوره ناس را. چنانچه در این باب از پیغٌمبر)ص(روایتٌ شده فرمودند:
من قرأ هذه السورة على ألم سکن باذن الله و هى شفاء لمن قرأها
و نیزاز آن حضرت روایت شده است:
من قرأها عند النوم کان فى حرز الله حتى یصٌبح و هى عوذة من کل أ لم و وجع و آفة و هى شفاء
لمن قرأها)
(اطیب البیان فی تفسیر القرآن ، جلد 14، ص 274)
به نام خداوند بخشنده مهربان
آیه 1: قل اعوذ برب الناس; بگو پناه می برم به پروردگار مردم
نکات آیه :
1-خداوند به پیامبر خود فرمان داد که خود را در پناه او قرار دهد
2- لزوم به زبان آوردن استعاذه
3-خداوند، مالک مردم و تدبرکننده امور آنان
4-توصیف خداوند، به تدبرکننده امور مردم، از آداب استعاذه به خداوند
5-خداوند، آموزنده الفاظ استعاذه به پیامبر )ص(
6-پیاٌمبر )ص(، در معرض آسیب و خطر و نیاٌزمند امداد الهى
7-)فقط(خداوند، بر حفاظت انسان ها از خطرها و آسیب ها توانا است.
8-توجه به ربوبیتٌ خداوند و حاکمیتٌ تدبیرٌ او بر امور مردم، وادارسازنده انسان هابه استعاذه و
دلگرم کننده پناهندگان به او است.
9-رب از اسما و صفات خداوند
10- با گفتن رب الناس، اعتراف به ربوبیت خداوند و خود را تحت تربیت او قرار دادن