طه هدایتگر به قرآن

محفلی حقیقی در محضر طاها تا قرآن را بر جان هایمان بنشاند

طه هدایتگر به قرآن

محفلی حقیقی در محضر طاها تا قرآن را بر جان هایمان بنشاند

امام حسن عسکری علیه السلام ‏‏ اگر کسی از شما راستگو باشد و ادای امانت کند و با مردم خوش رفتار باشد، آن زمان مردم می گویند: «این، یک شیعه است.» و همین مسأله، من را شادمان می کند. //‏
طه هدایتگر به قرآن

بسم الله الرّحمان الرّحیم
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
اینجا جمع شده ایم تا به عنایت الهی یاد بگیریم که چطور قرآن بخوانیم. یاد بگیریم که چطور با قرآن و برای قرآن زندگی کنیم و در یک کلام چگونه خانه دل خود را پر کنیم از عطر قرآن و به عنایت طاها قرآن شود اولین اولویت زندگی مان.

نقش قالب های ادبی و بیانی در تفکر

دوشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۰۳ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد

 

جلسه سوم   قسمت اول    قسمت دوم

 

۹۳/۰۶/۱۷
گردان طاها

نظرات  (۶۲)

۱۲ مهر ۹۳ ، ۱۰:۰۷ حامد باقری
سلام

 جلسات و مباحث بعدی رو کی میگذارید ؟


به سلامت قبول باشه انشاالله
 قالب بیانی جریان دوم که در مورد خلق عظیم پیامبر صلی الله علیه و آله است هم جدل است
که شامل سه ایه بعد می شود که به ترتیب جمله اسمیه و دو جمله با تأکید بوسیله ان داریم ( چرا واو و ان لک واو قسم می شه ؟)
نسبتی که به پیامبر صلی الله علیه و آله دادند بسیار سنگین بوده و به همون نسبت با جملات تأکیدی نفی شده
 اذان گفتند ..... ببخشید من برم با اجازه
خب بازم آیاتی رو انتخاب کنید و با وارد کردن قالب ادبی و بیانی گزاره بفرمایید.
فهم لحن آیات رابطه ای مستقیم با غرض سوره داره و لازمه رفت و برگشت زیادی در سوره داشته باشیم تا غرض رو بیابیم و لحن رو بفهمیم.
به نوعی آیات رو نسبت به غرض سوره دیده است و لحن رو دریافته و فهمیده که خداوند کلامش شدتی خطاب به تهمت زنندگان به پیامبر داره و باور اون ها رو رد کرده است.
یعنی چون از آیه اول تا جواب قسم دفاع از پیامبره همش میشه جدل ؟
تعریف جدل چی می شه؟

در این آیات خداوند داره از پیامبرش دفاع می کند. و با تاکید و قسم می فرماید که این طور که شما فکر می کنید نیست.
قالب ادبی آیه اول قسم با واو .. ولی متوجه نشدم چرا قالب بیانی ش جدل میشه
قسم در مواردی اس که اهمیت موضوعی مد نظر است پس حتما قلم و آنچه سطر میکند خیلی مهم بوده
در گام بعدی وارد قالب ادبی و بیانی برای مشاهده بهتر می شویم:
در واقع باتوجه به ا ین قالب ها لحن کلام رو به ما انتقال می دهد.

خب مثلا آیات ابتدایی سوره رو با توجه به قالب ادبی و بیانی اش چطور شرح می دهید؟
بله فکر می کنم شماره های کتاب من وشما فرق داره جریان پنجم کتاب من احتجاج پیامبر صلی الله علیه و آله است
بله همان گزاره نویسی است. اینجا گزاره نویسی تخصصی تر می شود. شما با یک موضوع بندی و توجه به یک جریان وارد آیات برای درک و گزاره نویسی می شوید. نگاهتان دقیق تر می شود.
بریم بعدی؟
مسئله حل شد براتون؟
مثلا جریان پنجم: پیامبر می فرمایند ما در زندگی مبنا داریم. مبنای شما چیست؟
ممنون پس در حقیقت همون گزاره نویسی بر اساس فهم آیه است
مثلا برای جریان دوم:
به پیامبر تهمت می زنند اما او با خلق عظیمش با آن ها برخورد می کنند.
مثلا برای جریان اول می شه نوشت: ثبت ارزشمند است که به آن قسم یاد شده است. رسالت پیامبر همراه با قلم است. معجزه ی او کتاب و حاصل ثبت حقایق است.
یا قلم رو تجزیه و تحلیل کرد. قلم واسطه انتقال علم است.
خود پیامبر قلم است که واسطه انتقال کلام خداست.
مثلا برای جریان اول چی نوشتی شما ؟
در واقع براساس دسته بندی آیات جزیان ها رو مطرح می کند و مولفه های اساسی هر کدام رو بیان می دارد.
مهم ترین مولفه ها براساس واژگان هر جریان
من برای جریان ها نمی دونستم چی باید بنویسم بعداز دیدنی ها و شنیدنی ها
خب در سوره قلم با قالب های ادبی مختلف کلام رو طرح می کند.

گام اول بررسی دیدنی ها وشنیدنی های سوره ست. از مطالب دریافتی جریان هایی رو شناسایی و شرح می ده.
از این قسمت که سوالی نداری؟
بله بفرمایید شروع کنید
پس باید ابتدا هدف خودمون را مشخص کنیم و بر مبنای هدف به دنبال واژه مناسب و لحن بیان مناسب و قالب بیانی مرتبط بگردیم تا کلاممون بیشترین اثر را داشته باشه و بتونیم خوب مفهوم را منتقل کنیم
چون فعال شدن قوه تفکر مخاطب بستگی به تصویر درست و مناسبی داره که از بیان ما در ذهنش نقش می بنده
خب نکته دیگری از درس هست بفرمایید که بریم به قرائت سوره قلم با محوریت این درس بپردازیم
موضوع بحث قالب های ادبی و بیانی است. استفاده ای از کلام تا هدف خود را بهتر بیان کنیم. تمییز در کلام و فهم وازه و استفاده دقیق آن و استفاده از قالب مناسب مهم است. همین قالب تفکر ما را فعال می کند که هدف گوینده از کلام چه بود و قدرت تحلیل در ما تقویت می شود.
سلام عزیز
بسم الله شما شروع کنید تا راه بیفتیم
بسم الله
سلام
اومدید هستم انشاالله
روز عزیزی هست امروز
انشاالله که به مباحثه مان نظر شود
ا
به نام شاهد و مشهود

در مورد سوره مبارکه قلم باید بگم که این قسمتش که اصحاب باغ دچار عذاب شدند و باغ سوخت خیلی برام جالب بود.

میدونید چرا ؟
برای اینکه خداوند در این داستان به طور خیلی مشخص اعلام کرده که نیت های ما در عاقبت ما تاثیر مستقیم داره و مثل قلم میمونه که قدرت ثبت داره.

خدا میدونه چقدر تاثیر گذاره این قسمت سوره اگر مصداق های دیگر تاثیر نیت ها رو به گفتگو بشینیم.

انما الاعمال بالنیات : به درستی که اعمال ما به واسطه قلم  نیتهایمان ثبت میشود.


به سلامت عزیزم
قبول باشه انشاالله
این کفار سرمایه های بسیاری برای خودشان قائل اند اما خداوند در یک چشم بر هم زدنی نابود می کند این سرمایه هایی که به واسطه آن برای خود جایگاه اجتماعی قائل شده بودن.
ممنون از حضورتون ..با اجازه من برم بحث ناتمام موند ولی فأذن مؤذن
بله سوره قلم سوره پیامبر اکرم است. خود قلم هم وصفی بر پیامبر اکرم است. واسطه ای که دیگران به واسطه او و آن چه به سطر می کشاند افراد از قرآن و حقایق هستی بهره مند می شوند.

پیامبر آن چنان خلق عظیمی دارد که در برابر بداخلاقی ها تحمل می کند و این صبر و تحمل آن چنان است که نسبت مجنون به او می دهند.
خلق هر کس قلمی است که زندگیش را سطر می کند و سطرهای زندگی او می تواند برای بازماندگان الگو باشد و قلم های بعدی را شکل دهد و این شکل گیری بستگی به نوع دیدن بازماندگان دارد که بتوانند الگوهای خوب را استفاده کنند و از بد ها عبرت بگیرند
کامل ترین قلم می تواند وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله باشد
سوره مبارکه قلم سوره خوش اخلاقی است و محور اصلی سوره خلق عظیم است
در این سوره دو گروه مشخص شده اند یکی پیامبر صلی الله علیه و آله و باتبع پیروانشان و دوم دشمنان و معاندان بداخلاق ... پس زمینه هایی که مانع رسیدن به خلق عظیم است ذکر شده و عاقبت هر دسته مشخص شده
خب بفرمایید . شما سوره رو شروع کنید و اگر خواستید مطالب همایش رو هم بگید . بعد انشاالله منم همراهی می کنم.
حالا اون را بعد اگر شد صوتی میگم
شاید اگر سوره را بخونیم حل بشه
پس می شه با یوم لا ینفع مال و لا بنون مرتبط باشه طبق این قسمت از تفسیر :  این آیه تا پنج آیه بعد، مطلب معترضه‏اى است که در بین واقع شده چون سخن از شرک مشرکین به میان آمده بود، و اینکه آنها معتقد بودند شرکا در روز قیامت اگر قیامت و حسابى باشد ایشان را به سعادت مى‏رسانند، لذا در این چند آیه معترضه فرمود نه خداى تعالى شریکى دارد، و نه در آن روز این شرکاى خیالى شفاعتى دارند
اون سوالی که ایمیل کردید درباره جریان های سوره رو می شه بیشتر توضیح بدید؟
یادم نرفته بود که توضیح بدم.
بله این شرکاء می تونه بنون باشه و هم خود پدر و مادر خودشون رو شریک خدا در رشد فرزندان بدانند.
همین که برای بنون قدرتی قائل است که خودش را برتری دهد نسبت به دیگران خودش شرک قائل شدن است.
ممنونم عزیز فعلا همین ها بود ..سؤالات قبلی هم بود که نمی دونم به جواب رسیدید یا نه ..ولی امروز یک کم اگر فرصت دارید به سوره بپردازیم
قسم از جمله روش ها برای تاکید بر کلام و جلب توجه مخاطب است. هم می شه استفاده درست کرد ازش مانند قسم های خداوند و هم استفاده نادرست مانند این قسم های بی جا و نادرست کفار.
آیه قبلش گفته ام لهم شرکاء .... اینجا منظور این هم هست که شرکاء بدرد نمی خورن
حالا شرکاء نمی تونه یکیش بنون باشه ؟
صحبت در جریان پنجم این است که از جمله قالب های بیانی برای تاکید بر کلام است، قسم است.
راستش چنین گزاره ای رو که شما فرمودید رو برداشت نمی کنم.
منظور این است که در آیه ما لکم کیف تحکمون اینها خودشون هم می دونستند حکمشون درست نیست و قسم خوردن در مواردی است که انسان بخواد ادعایش را ثابت کند همیشه برای اثبات حکمی که شهود کافی بر صحتش نیست از قسم استفاده می شه

یوم یکشف عن ساق را می توان با آیه یوم لا ینفع مال و لا بنون ارتباط داد ؟
علامه می فرمایند که یوم یکشف عن ساق بیان کننده شدت سختی روز قیامت برای کفار است.
آیه
یوم لا ینفع مال و لا بنون می فرماید که معیارهایشان و آنچه به آن تکیه داشته اند دیگر فایده ای برایشان ندارد.
آیه اول شدت روز قیامت و آیه بعدی خالی بودن دست کفار را می فرماید.
 

جریان پنجم: جریان احتجاج پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله با معارضین بداخلاق مجرم و پر ادعا

این جمله درسته ؟ باید طوری قضاوت کنیم که بتوانیم در مورد آن قسم بخوریم

لطفا بگید این گزاره رو از کدام آیه دقیقا برداشت نمودید؟

انسان تا وقتی قدرت خدا را به چشم نبیند گمان می کند خیلی قدرتمند است (و غدوا علی حرد قادرین ) می توان قدرت خدا را دیدن را  با این آیه مرتبط دانست ؟  وما قدروا الله حق قدره باشد


این ندیدن قدرت خداوند به همان موضوع درس بر می گردد که فرد خوب دیدن و خوب شنیدن را نیاموخته پس از تفکر حقیقی بهره مند نیست. همین می شود که قدرت را از خود می بیند. آیه ما قدروا الله حق قدره هم نشان از عدم تفکر و شناخت خداوند دارد.

بله اسباب و واسطه های موجب قرب می شوند اگر ما آن ها را در راستای قرب به خداوند ببینیم که همین فرمایش شماست که " من امن و عمل صالحا"

خداوند در برابر تهمت های دشمنان و نسبت جنون به او به پیامبر صلی الله علیه و آله وعده اجر دائمی می دهد (این می تونه اجر صبر باشه ؟ )


علامه می فرمایند که آیات می فرمایند که تو ای پیامبر به خاطر نعمتی که به تو از جانب ربت عطاشده است مجنون نیستی و این نعمت ، نعمت نبوت است. و برای تو اجری غیر ممنون است. یعنی اجری که قطع نمی شود. این می تواند توضیح همان نعمت باشد که نعمت عطاشده به تو هرگز قطع نمی شود. اجرت نیز قطع نمی شود

علامه می فرمایند که این آیات دلخوش ساختن پیامبر است که تو به خاطر تحملت اجرت قطع نمی شود. با این توصیفات پس بحث صبر پیامبر و تمام تحمل هایی که ایشون داشتند هم شامل می شود. پس این اجر غیر ممنون یکی از دلایلش صبر پیامبر است و البته می تونه خیلی وِیژگی های دیگر پیامبر هم منظور باشد.

سؤال اول بالای این سؤال بود در مورد اجر غیر ممنون
و در واقع تقرب با مال و فرزند برای پیامبر صلی الله علیه وآله و کسانی است که پیرو ایشان و بهره مند از کوثر هستند
(إلا من آمن و عمل صالحا )
اگر سوره کوثر و واژه کوثر رو تحلیل کنیم فراوانی و جاودانگی از جانب خداست و عطایی که از جانب او به پیامبرش داده شده است. پس هر کس که به پیامبر نزدیک تر باشد بیشتر از این کوثر بهره مند می شود. چنین کسی مبناهای زندگی اش الهی است.
پس هر کس از پیامبر دورتر است. از معیارهایی که پیامبر دارد بیشتر دور است. پس مبناهای زندگی اش مادی تر است. پس همین می شه که اتکایش به خدا نیست و به اموال دنیا است. پس همین می شود که برتری و جاودانگی رو از اموال و اولاد می بیند اما خداوند او را ابتر قرار داده است.

خب این سوال اول
نه خیلی هم خوبه
خصوصا که دلتنگ حضرت مادر هستم و این سوره بهم آرامش می ده شاید خودشون طلبیدن
از این حیث ارتباط دادم که افرادی مال و فرزند را وسیله تقرب می دانند ولی در سوره مبارکه کوثر کسی هست که به دلیل داشتن خیر کثیر و فرزند امر به نماز شده و در حقیقت شکر عملی
در آیه و ما اموالکم .... این مسئله بیان شده که مال و فرزند در صورت ایمان و انجام عمل صالح ایجاد تقرب می کند
سوالاتتان توضیح مفصل نیاز دارد اشکال نداره کمی بیشتر به سوره کوثر بپردازم؟
اگر گمان برتری نسبت به دیگری را می خواهید به سوره کوثر مرتبط کنید  محور مشترک دو سوره رو باید تعیین کنید.
خب ابتر در سوره کوثر رو می شه تحلیل کرد: کسی که سرانجامی ندارد زیرا از کوثر عطا شده به پیامبر دور شده است. کوثر آن است که همواره در آن فزونی را می بینی اما شانئ و دشمن پیامبر ابتر است.
ابتر قدرت را در اسباب دید نه از خداوند و عطای او.
 

انسان تا وقتی قدرت خدا را به چشم نبیند گمان می کند خیلی قدرتمند است (و غدوا علی حرد قادرین ) می توان قدرت خدا را دیدن را  با این آیه مرتبط دانست ؟  وما قدروا الله حق قدره باشد

این جمله درسته ؟ باید طوری قضاوت کنیم که بتوانیم در مورد آن قسم بخوریم


یوم یکشف عن ساق را می توان با آیه یوم لا ینفع مال و لا بنون ارتباط داد ؟


انشاالله که ما هم توفیق همراهی با اون ها رو داشته باشیم.
انشاالله همواره در حج باشیم و جهاد
 

خداوند در برابر تهمت های دشمنان و نسبت جنون به او به پیامبر صلی الله علیه و آله وعده اجر دائمی می دهد (این می تونه اجر صبر باشه ؟ )


خیلی ها فکر می کنند برتری به مال و فرزند است (و ما اموالکم و لا اولادکم بالتی تقربکم عندنا زلفی الا من آمن و عمل صالحا ) می توان این قسمت را به سوره کوثر ارتباط داد ؟


این روزها حاجی ها دارن میرن و سوره ای که شروع کردم سوره قیام خیلی داره می چسبه و همینطور سوره مبارکه قلم که مباحثه امروزمونه
خب اگر سوالی دارید بفرمایید و بعد بریم سراغ درس و سوره
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد
سلام بر شما و همه عزیزان حضرت زهرا
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی