طه هدایتگر به قرآن

محفلی حقیقی در محضر طاها تا قرآن را بر جان هایمان بنشاند

طه هدایتگر به قرآن

محفلی حقیقی در محضر طاها تا قرآن را بر جان هایمان بنشاند

امام حسن عسکری علیه السلام ‏‏ اگر کسی از شما راستگو باشد و ادای امانت کند و با مردم خوش رفتار باشد، آن زمان مردم می گویند: «این، یک شیعه است.» و همین مسأله، من را شادمان می کند. //‏
طه هدایتگر به قرآن

بسم الله الرّحمان الرّحیم
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
اینجا جمع شده ایم تا به عنایت الهی یاد بگیریم که چطور قرآن بخوانیم. یاد بگیریم که چطور با قرآن و برای قرآن زندگی کنیم و در یک کلام چگونه خانه دل خود را پر کنیم از عطر قرآن و به عنایت طاها قرآن شود اولین اولویت زندگی مان.

خوب دیدن و خوب شنیدن

دوشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶ ب.ظ

صوت جلسه اول    قسمت اول     قسمت دوم 
در این جلسه ابتدایی با مشارکت جمعی در کلاس نکاتی از سوره مبارکه عبس (به منظور تکمیل سوره های کتاب مقدمات تدبر) ذکر می شود. سپس در قسمت دوم عهدنامه شروع کار گردانی خوانده می شود تا قرآن پژوهان با توجه به افق مورد نظر دوره های تدبر به ادامه طی این مسیر بپردازند.
صوت جلسه دوم    قسمت اول     قسمت دوم
در این جلسه در قسمت اول با توجه به نکاتی که قرآن پژوهان می فرمایند، شرحی بر سوره علق داده می شود و در قسمت دوم به شرح واژه قرائت با توجه به سوره علق پرداخته می شود.

۹۳/۰۵/۲۷
گردان طاها

نظرات  (۴۱)

۰۹ مهر ۹۳ ، ۱۳:۳۷ بچه های گردان انتظار
سلام وب زیبایی دارید به ما هم سر بزن 
بنده هم از شما متشکرم
لطف کردید. انشاالله که آن به آن به فقرمان بیشتر متوجه شویم.

اللهم صل علی محمد و آل محمد
منظورتون از جای ثابت برای عبادت و علم این است که یه جای ثابت تو خونه داشته باشه که مصلایش باشد؟ اگر منظورتون اینه راستش نمی دونم. بنده چنین چیزی ندیدم که این سوره چنین پیامی رو برسونه.

سوال دومتون هم به نظرم گزاره درسته. طهارت افراد می تونه بستر علم حضوری رو درشون فعال کنه حتی اگر نتونسته فرد به دلایل موجهی به دنبال علم حصولی رود.
ممنون که اومدید
انشاء الله همین قدر که نیازمان را فهمیدیم رافع نیاز رحمت کند و رفع کند نیازمون را
چون انسان وقتی فقرش را می فهمه سخته براش که رشد نکنه
صلوات و دعا برای هم فراموش نشه
خدا نگهدار
ممنون
البته یه درس دیگه هست که ریزتر به بحث پس زمینه می پردازه.
 

سؤال : از این آیات لزوم بهتر بودن داشتن جای ثابت برای عبادت و تعلیم علم را می توان برداشت کرد؟

 

سؤال : آیا این گزاره (ممکن است کسی بی سواد باشد و یک شبه با عنایت خدا همه چیزدان شود، به شرط این که زیرساختش را ایجاد کرده باشد) درست است ؟
خب اگر مشکلی هست مسئله نداره . تو درس های بعدی انشاالله بهش بیشتر می پردازیم.

من به گزاره های خود کتاب اینا رو اضافه کردم

عبادتی می تواند زمینه تعلیم خدا باشد که خالص باشد

علم نافع در انسان تحول ایجاد می کند

قرائتی به درد می خورد که با استعانت از نام خدا باشد .


خب جهت حسن ختام یه سر بزنیم به پس زمینه های سوره
می شه کمی هم از این پس زمینه ها بگید. مثل همونی که علامه فرمودن که با این فرض که این سوره اولین سوره نازل شده بر پیغمبر است و سوره به طور کامل نازل شده است پس پیامبر قبل از نزول این سوره هم از انبیای الهی بوده اند.

این خیلی مهمه که فطرتمان دست نخورده باقی بمونه
تو بحث تربیت کودک اگر دقیق بشیم خیلی وقت ها تأثیرات محیط و اطرافیان به منظور تربیت برعکس میاد و کودک را از تربیت الهی دور می کنه ..زمان مراقبت و نحوه مراقبت خیلی مهمه ...یعنی بهترین زمان تقویت خوب دیدن و خوب شنیدن از بدو تولد تا نوجوانی و جوانی است ..این به اون معنی نیست که اگر کسی این زمان را طی کرد از وقتش گذشته ..ولی خوب سخت تر میشه
سوره مقرب ترین فرد به درگاه الهی رو نیازمند ترین فرد به خداوند معرفی می کند. همه انسان های نیازمند اند. هر کس به نیاز خودش به خداوند بیشتر آگاه باشه سجده اش معنای بلند تری دارد و قربش به خداوند بیشتر است.
خود این مراقبت از ورودی ها جنسی از طهارت داره.
البته منظور شما از هدف فکر کنم غایتی باشه که خدا برای همه موجودات قرار داده ولی بعضی از این غایت دور می شوندو بعضی نه
اگر انسانها خودشان را در جریان رحمت الهی قرار بدهند و فرصت ها را که چون ابر زودگذرند دریابند از مصرف انرژی بیهوده برای شنا کردن در خلاف جهت آب جلوگیری می شود ... مهم این است که از ورودی ها مراقبت کنیم
بله درسته
در واقع شخص قبل این که بتونه خوب ببینه و خوب بشنوه هم از مراتبی از تفکر بهره مند بوده اما این مرتبه با خوب دیدن و خوب شنیدن و تداوم و تکرار آن ادامه می یابد.
کسی که تفکر کند بین مخلوقات اختلافی از جهت هدف نمی بیند. هیچ چیز به دیگری بی ارتباط نیست. پس بین نیاز خودش و دیگری هم ربط می بیند. پس اگر نیاز دیگری رفع شود تمام یا بخشی از نیاز من هم رفع می شود. وقتی نطام یکپارچه را می بیند خودش هم می شود جزیی از این نظام. دیگر تولی نمی کند. تلاش بیهوده برای حرکت در مسیر مخالف نمی کند.
استارت حرکت تفکر است و خوب دیدن و خوب شنیدن مثل بنزین می مونه اگر این بنزین هر چقدر بهتر و مرغوب تر باشه حرکت هم راحت تره .. اگه کسی علم به رانندگی نداشته باشه که اصلا حرکت هم براش اتفاق نمی افته یعنی قرائت نداره
اگر هم لوازم حرکت نداشته باشه باز هم وضع همونه
بله
سوره فلق انسان را دعوت به حرکت می کند.
تفکر نیز انسان را سوق به سوی کمال می دهد.
همه از جانب رب العالمین است.
انسان برای رسیدن به تعقل باید حواس خود را فعال کند. حواس را فعال و جهتی درست کند و علم درست را بیابد. توجهش درست می شود و همین طور جلو می رود تا به تعقل رسد. دیگر وقتی به تعقل رسید تصمیماتش براساس حسش نیست. اتکا به باورهای درستی دارد و بنا به آن تصمیم می گیرد و حرکت می کند.
پس دوباره برمی گردیم به بحث فلق و دیدن نشانه ها
تقویت تفکر از طریق توجه به نشانه های اطراف و کشف ارتباط نامرئی بین اجزاء که همان تفکر است ..کشف این ارتباط به منظور رسیدن به هدفی مشخص است و یا حل مسئله ای و یا اعمال برنامه ای
در واقع انسان حس خود را فعال کرده است. دقتش در اتفاقات اطرافش بالا می رود. با دیدن به یک سری باور می رسد. البته خوب دیدن را باید آموخت. همین هم معیار درستی و نادرستی می خواهد. برای همین مدام در حال رفت و آمد است تا دانسته های ناشی از خوب دیدن و خوب شنیدنش رو بررسی و در صورت نیاز اصلاح کند. تکرار در خوب دیدن و خوب شنیدن مهم است.
خوب دیدن و خوب شنیدن موضوع تفکر را به انسان می دهد. کسی که خوب ببیند موضوعی می یابد برای تفکر. خوب که ببیند می فهمد که بین اتفاق های اطرافش ارتباط است. با خوب دیدن ارتباط ها رو خوب پیدا می کند.
سوره خودش یک باور رو و شرح اون در اجتماع رو شرح می ده.
گویا هر دو گروه مومن و کافر سوره از ناحیه پیشانی مقامشان معلوم می شود. یکی پیشانی خود را به منظور سجده بر خاک می گذارد و دیگری از ناصیه به عذابش می افکنن.
همه این ها هم ناشی از ندیدن و دیدن است.
حالا یک نفر بخواد از صفر شروع کنه چطور خوب دیدن و خوب شنیدن را تمرین کنه ؟
کسی که قرائت را بیاموزد اسما خداوند را می بیند . در واقع او خوب شنیدن را آموخته بود که فرمان خداوند به قرائت را شنید و اطاعت کرد. اسما را در عالم خلق می بیند .نیازمندی های خود را می بیند و رافع این نیاز را هم می بیند. زیرا او قرائت را آموخته و متوجه اسما الهی است. پس می داند بنا به نیازهای مختلفش چه اسمایی از خداوند را بخواند. او چیزی را از خود نمی داند چون همواره در نظام خلق خود مشاهدات مکرر دارد. همین طور دیدن هایش را تکرار می کند.
او کرامت ربش را می بیند. خداوند کریم مخلوقش را بزرگ داشت و به او آموخت. به او آموخت به واسطه قلم.
و در حقیقت سجده نهایت بندگی است و زمانی که انسان هر لحظه خدا را ناظر می بینه و فکر می کنم حتما لازم نیست بدنمان هیئت سجده بگیرد ...وقتی انسان رؤیتش تقویت شود و علم به حضور خدا پیدا کند ناخوداگاه سجده می کند ..اثر این سجده حتی اگر حالت بدنی به صورت سجده نباشد بسیار بیشتر از حالت سجده بدون علم حضوری است ..نه این علم هایی که علت علمی سجده را گفته اند ..منظور همان علم به حضور خداوند است
در واقع سوره معرفی کسانی رو می کند که خوب می بیند و عاقبتش رو ذکر می کند. و شرح فردی را می دهد که دیدن را نیاموخته برای همین دانستنی و باورهایش هم درست نیست.
لازمه قرائت در عالم خوب دیدن و خوب شنیدن است و این سوره سیر رشد و بستر رشد (علق) را می فرماید که فرد در آن با خوب دیدن و خوب شنیدن رشد می کند تا به مقام قرائت می رسد و چنین فردی همواره خداوند را ناظر بر خود می بیند و به نهایت خضوع در برابر او می رسد(سجده).
خدایی است که رب و خالق و کریم است
انسانی است ( پیامبر صلی الله علیه و آله ) که مخاطب است در این سوره و می خواند به امر خدا
و قرآن که خوانده می شود
وانسانی که خلق شده از علق است
و علمی که بوسیله قلم آموخته می شود

جاهلی است که دیدن خدا را نمی بیند ( لا تدرکه الابصار و هو یدرک الابصار)

انسانی دروغگو و خطاکار

ندایی است که شنیده نمی شود

عاقبتی است که به دوزخ می رسد

تصویرسازی ای که از سوره با توجه به این خوب دیدن و خوب شنیدن دارید رو بگید.
اینا اولین گزاره های من در طلوع اول سوره است

قید فعل امر اقراء نشاندهنده توانایی بر خواندن است

خداوند هم خالق است و هم مربی و سوق دهنده به سمت کمال

خداوند را با اسمهایش می خوانیم  ( قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن ایا ما تدعوا فله الأسماء الحسنی )

ابتدای خلقت انسان چیز قابل توجهی نبوده ... انس این چیز غیر قابل توجه به رب است که به او ارج می دهد

خداوند به انسان کرامت داد ( و لقد کرمنا بنی آدم )  خداوند کریم تر( و ربک الأکرم )

خداوندی که روند آموزش را بوسیله قلم قرار داده می تواند بدون قلم هم تعلیم بدهد

علم انسان از خدا است

انسان همواره باید احساس فقر را در خود داشته باشد ، چون احساس بی نیازی طغیان می آورد

الذی جمع مالا و عدده / یحسب ان ماله اخلده

با وجود این که انسان می داند نعمت قلم و تعلیم از جانب خدا است ولی به جای شکرگزاری کفر و طغیان می کند

 شاید آیه 8 دلداری به پیامبر صلی الله علیه و آله باشد به دلیل وجود افراد طغیانگر

صرف نمازخوان بودن کسی نمی توان گفت که در مسیر هدایت است یا نه

خداوند همه چیز را می بیند ...توجه به این مهم انسان را از گناهان باز می دارد در سوره مبارکه بلد هم آمده أیحسب أن لم یره أحد

انشاالله

با توجه به صحبت جمعه آیات اول رو با نگاه خوب دیدن و خوب شنیدن خدمتتون گفتم.
خب لطفا شما هم با مفهوم درس خوب دیدن و خوب شنیدن سوره علق رو شرح بدید.
گزاره هایی حاصل از خوب دیدن در سوره و خوب شنیدن رو بگید. همون طور که در درس هم ذکر شده است.
شما شروع کنید
سلام همراه عزیز
من هم خوشحالم انشاء الله ظرف فهممان را بیشتر کنند و ما هم به قول استاد رجبعلی کفّمان را جوری بگیریم که بیشتر جا بشه
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد
بعد مدت ها یک مباحثه مکتوب تو وبلاگ داریم. خاطرات خوی یادآوری می شه.
یاد خیلی سوره ها داره برام زنده می شه.
یک حقیقتی هست که مظهر آن می شود اسمش
الاسم: هو ما یری ذاتا او صفه بمعنی انه مظهر الذات
سوالات رو با شماره صفحه بدید تا سریع تر پیدا کنم
درس اول درباره تعریف تفکره

اول تفکر رو تعریف می کنه و بعد سیر تفکر رو می فرماید و در انتها عنوان شیوه های تفکر در قرآن
خب حالا کجاهاش نامفهومه؟ کجاهاش رو ببیشتر توضیح بدم؟ اگر می خواین بگید تا همه اش رو بگم
تعریف واژه ها بعضیاش نا مفهومه مثلا اسم ..اونوقت نمی دونم اسم به معنی نامیدن را چطور با این واژه ارتباط بدم
بگید اشکالات رو یا اگر جایی نامفهومه
بسم الله و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
بفرمایید
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی